Bagaimana Membuat Ayam Bakar Manis Sedap Enak

Temukan berbagai macam resep masakan yang enak, murah dan lezat

Resep Ayam Bakar Manis Sedap. Lagi mencari inspirasi resep ayam bakar manis sedap yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam bakar manis sedap yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan rasa yang dapat memancing selera kita. Hati-hati untuk elakkan sos jatuh atas lubang api gas. Memang sedap resepi ayam bakar madu dengan ayam goreng madu ni untuk anda tambah masuk dalam koleksi resepi masakan anda. Masukkan juga sos tiram & kicap.

Ayam Bakar Manis Sedap Apa lagi resepi ayam yang simple tapi sedap ye?" Musim-musim cuti begini memang Mak-mak makin rajin ke dapur. Kalau boleh nak sediakan hidangan yang sedap tapi mudah dan cepat. Jadi dapatlah Mak-mak luangkan lebih masa dengan keluarga. Anda bisa memasak Ayam Bakar Manis Sedap menggunakan 21 bahan dan 7 langkahnya. Berikut cara memasaknya.

Bahan bahan membuat Ayam Bakar Manis Sedap

  1. sediakan 1 ekor ayam (potong 5 bagian).
  2. sediakan 1 bh jeruk nipis.
  3. sediakan 2 Sdm Garam.
  4. siapkan Bumbu halus :.
  5. siapkan 6 bh Bawang merah.
  6. siapkan 10 bh Bawang putih.
  7. siapkan 1 Sdm ketumbar(sangrai).
  8. siapkan 5 bh kemiri (sangrai).
  9. Anda perlu 1/2 sdt lada butir.
  10. siapkan 1/2 sdt jinten (sangrai).
  11. sediakan Sejempol Kunyit (bakar).
  12. siapkan Garam.
  13. Anda perlu Minyak goreng.
  14. siapkan Bumbu pelengkap.
  15. siapkan 3 Lbr daun jeruk.
  16. sediakan 3 Lbr daun Salam.
  17. Anda perlu 1 btg sereh.
  18. sediakan 1 ruas Jahe.
  19. siapkan Masako ayam.
  20. siapkan 1/2 keping Gula merah.
  21. Anda perlu 2 Sdm Kecap manis(sesuai selera).

So, apa kata cuba resepi ayam bakar […] Ayam Bakar adalah hidangan ayam panggang yang menggunakan arang yang cukup terkenal di Malaysia dan Indonesia. Ayam panggang harfiah bererti ayam panggang. Di pulau Jawa, ayam biasanya diserap dengan campuran minyak manis dan minyak kelapa yang digunakan dengan berus semasa proses penaik. Campuran rempah mungkin berbeza di antara rantau.

Cara membuat Ayam Bakar Manis Sedap

  1. Cuci ayam di air mengalir sampai bersih, sisihkan. beriperasan jeruk nipis dan taburi garam 2 Sdm. Aduk2 diamkan selama 10mnit lalu bilas di air mengalir.
  2. Rebus ayam sampai mendidih kemudian Buang air rebusan pertama.
  3. Ulek bumbu Halus yg sudah di sangrai sebelumnya.
  4. Geprek jahe sereh dan sobek2 daun salam jg daun jeruk.
  5. Tumis bumbu halus sampai wangi masukan bahan pelengkap tadi, beri gula merah tambahkan kecap, masako, tes Rasa.
  6. Masuka ayam rebusan tadi, beri air sampai agak terendam, biarkan mendidih dan ayam empuk dengan api sedang.. tunggu sampai air menyusut,.
  7. Sisa bumbu ungkep tadi bs dijadikan bahan pencelup saat ayam di bakar, selesai membakar ayam.. tambahkan kecap manis di atas ayam.. sajikan dengan Saus pedas (krna g smpet buat sambal..) happy Cokking.

Ni ada cara mudah untuk buat perapan ayam BBQ yang sedap dan sesuai untuk sajian keluarga, berkelah atau majlis hari jadi. Bahan yang digunakan sangat mudah dan mudah didapati. Lagi lama perap, lagi sedap rasanya. Jom cuba resipi perkongsian saudari Amira Hasan ni. Ayam bakar atau panggang persis sajian restoran mahal ni nampak mudah dan senang disediakan.