Bagaimana Membuat Tumis Telur Sempurna

Temukan berbagai macam resep masakan yang enak, murah dan lezat

Resep Tumis Telur. Lagi mencari inspirasi resep tumis telur yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal tumis telur yang enak selayaknya mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita. Hmmm semuanya gara gara Sambal Tumis Telur ini menyebabkan saya makan banyak malam ni, nasi lemak lagi. Camne nak citer pasal diet bagai? Asalnya saya terbaca dalam blog Kkida pasal jenis jenis cili kering, aduhai dalam tu diselit pulak gambar gambar sambal tumis udang, sambal tumis telur yang gambar nya nampak sangat menyelerakan.

Tumis Telur Tambahkan telur puyuh ke dalam tumis kangkung, aduk rata. Koreksi rasa tumis kangkung telur puyuh, tambahkan garam, gula atau penyedap masakan secukupnya hingga rasa tumis ini pas. Angkat tumis kangkung yang telah matang, sajikan selagi masih hangat. Anda bisa memasak Tumis Telur menggunakan 9 bahan dan 7 langkahnya. Berikut cara memasaknya.

Bahan bahan membuat Tumis Telur

  1. sediakan 4 btr telur ayam (bebek jg boleh).
  2. siapkan Bahan halus:.
  3. sediakan 4 siung bamer.
  4. sediakan 2 siung baput.
  5. sediakan 5 btr kemiri (bakar/ sangrai).
  6. Anda perlu 1/2 sdt garam.
  7. Anda perlu 1/2 sdm penyedap rasa (optional) bisa diganti dgn 1/2 sdm gulpas.
  8. Anda perlu 1 btg sereh.
  9. sediakan 2 lmbr daun salam.

Menu Makan Siang: Garang Asem ilustrasi garang asem ayam/copyright Shutterstock Make sure the eggs are nicely coated with the sambal. Tip :Deep-fry the hard-boiled eggs so the outer layer turns golden brown and crisp. This makes the Sambal Tumis Telur taste even finer because of the mouthfeel of the eggs. Low Bee Yinn is a food blogger and cookbook author.

Cara membuat Tumis Telur

  1. Rebus telur setelah dingin kupas kemudian belah 2...
  2. Haluskan semua bahan diatas...
  3. Tumis bumbu halus + sereh + daun salam...
  4. Setelah bumbu harum tuang air secukupnya kira2 1 gelas...
  5. Kemudian masukkan telur...
  6. Tunggu s ebentar hingga bumbu meresap...
  7. Angkat & sajikan...

Lihat juga resep Tumis Kotel (Kol dan telur) enak lainnya! Orak arik telur, sisihkan di pinggir wajan. Tumis bawang putih dan merah hingga harum. Selain Sambal Tumis Telur rebus, saya juga menyediakan Telur Ikan Goreng Berempah. Hmmm sebenarnya tak berapa puashati kerana Sambal Tumis saya tidak secantik sambal tumis yang dimasak Kak Azaria.